شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

كاغذ ديواري

طراحي دكوراسيون داخلي

كاغذ ديواري

۳ بازديد

كاغذ ديواري پوشش تزييني است كه براي پوشش دادن سطوح ديوارهاي داخلي در ادارات، خانه‌ها و ديگر ساختمان‌ها استفاده مي‌شود؛ كاغذ ديواري يكي از جنبه‌هاي طراحي داخلي به شمار مي‌آيد. اين  نوع پوشش بيشتر به صورت رول و يا به صورت متري فروخته مي‌شود و با چسباندن روي ديوار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كاغذ ديواري ها مي‌توانند ساده (به صورت نقاشي) يا به صورت بافته‌شده (مانند آنگليپتا) و يا با الگوهاي گرافيكي ساخته شده‌ باشند.

روش‌هاي چاپ كاغذ ديواري شامل چاپ سطحي، چاپ به‌وسيله حكاكي، چاپ سيلك ابريشمي، چاپ به صورت ديجيتالي و يا چاپ به وسيله ماشين چاپ چرخشي است.

  انواع كاغذ ديواري:

  • كاغذ ديواري از منسوج نبافته:مواد تشكيل دهندهٔ كاغذ ديواري غير بافته شده از مخلوط الياف فيبر سلولوزي بلند و الياف نساجي در دستگاه كاغذ توليد شده است. اين شبكه به وسيلهٔ  مواد آكرليك تقويت شده و به كمك رنگدانه‌ها يك نوع تاري ايجاد مي‌كنند. افزودني‌هاي خاص هم جهت ايجاد رطوبت، استحكام و قدرت جذب مورد استفاده قرار مي‌گيرند. غير بافته شده‌ها موادي را ايجاد كردند كه از لحاظ ابعاد و اندازه تغيير شكل نمي‌دهد؛ بنابراين رطوبت مانند چسبي عمل مي‌كند كه بتوان كاغذ را بر روي ديوار نصب نمود. اين تكنيك بسيار در وقت نصاب صرفه جويي نموده و نصاب ديگر نيازي به دوباره چسب زدن كاغذ و منتظر ماندن براي تكهٔ بعدي حين نصب ندارد. كاغذهاي غير بافته شده نصب بسيار آساني دارند و دوباره نيز قابل استفاده مي‌باشند. زيرا حالت خود را به خاطر مواد چسبنده‌اي كه در پشت كاغذ هست از دست نمي‌دهند، مواقعي كه نياز به برداشتن كاغذ جهت انجام برخي امور مانند تعمير سيستم تأسيسات و برق كه پشت كاغذ در ديوار تعبيه شده‌اند است، مي‌توان كاغذ را از ديوار جدا نموده و دوباره نصب نمود.

 

 

  • كاغذ با روكش وينيل: اين كاغذ ديواري ماده‌اي كاغذي دارد كه بر روي آن رويه طرح دار با نمونه وينيل آكرليك و يا پلي وينيل كلراد (پي وي سي) اسپري و يا روكش شده است. اين نمونه از از كاغذها در دسته  كاغذهاي با قابليت شستشو و ضد لك طبقه‌بندي مي شوندو براي اكثر فضاها قابل استفاده مي‌باشند. اين نمونه از نمونه  ساده آن بسيار در برابر چربي و رطوبت مقاوم تر است و حتي براي استفاده در آشپزخانه ها نيز مناسب است.
  • روكش پارچه‌اي: اين كاغذ ديواري يك مادهٔ سبك وينيل از آكرليك و يا وينيل مايع دارد. لايه طرح دار آن روي اين روكش چاپ شده است. عموماً اين كاغذ سبكتر است و براي استفاده در فضاهايي كه رطوبت كمتري دارند مانند نشيمن مناسب است.
  • كاغذ با وينيل سخت و جامد: اين نوع از كاغذ ديواري‌ها يك لايهٔ كاغذي لمينيت شده توسط يك روكش وينيلي جامد پوشش مي‌دهد.

اين نمونه كاغذها از آنجاييكه سطح طرح دار آنها روكش وينيلي بسيار قوي دارند كاملاً مقاوم هستند. اين كاغذها هم در دسته‌بندي كاغذهاي قابل شستشو و قابل كنده شدن قرار مي‌گيرند. كاغذي با روكش وينيل جامد يا سخت در بسياري از محيط‌هاي خانه كه ممكن است رطوبت و چربي و لكه بگيرد قابل استفاده مي‌باشد اما جهت استفاده در كارگاه‌ها و انباري‌ها و محيط‌هايي كه تماس فيزيكي با كاغذ ايجاد مي‌شود مناسب نمي‌باشند.

  • كاغذهاي وينيل فابريك بك:در اين كاغذها لايه‌اي پوشيده از وينيل سخت روي سطح دكوراتيوشان لمينيت شده است. انواع اصلي آن در زير معرفي شده‌اند:
  1. وينيل سخت يا جامد: اين كاغذ شامل يك نوار وينيلي است كه بر روي لايهٔ پارچه‌اي يا كاغذي لمينيت شده است؛ و عموماً بسيار مقاوم تر از نمونه‌هايي است كه در بالا به آن اشاره شد زيرا وينيل از نوع جامد است و از نوع مايع آن استفاده نشده است. اين گونه كاغذها براي مشترياني كه به دنبال كاغذ صد در صد قابل شستشو، ضد لك و مقاوم مي‌گردند مناسب است.
  2. كاغذي: اين نمونه ز كاغذها اشاره دارد به انواع كاغذ ديواري‌هايي كه پايهٔ كاغذي دارند كه سطح طرح دار بر روي آنها چاپ مي‌شود. درست است، كاغذها روكش نشده‌اند، اما برخي روكشي دارند كه بر روي جوهر كشيده شده و از آن محافظت  مي‌كند.
  3. كاغذهاي وينيلي نون وون (غير بافته شده): اين كاغذها از يك كاغذ نون وون با يك صفحهٔ وينيلي تشكيل شده‌اند. زيرا آنها در مقابل آب بسيار مقاوم و غيرقابل نفوذ هستند، عمدتاً از اين كاغذ مي‌توان در حمام و آشپزخانه استفاده نمود.

 

نصب كاغذ ديواري:

همانگونه كه ديوار قبل از رنگ نياز به آماده‌سازي دارد، براي نصب كاغذ ديواري نيز بايد ابتدا ديوار را آماده كرد. آماده‌سازي ديوار كه به زيرسازي معروف است شامل برطرف كردن سوراخ‌ها و خرابي‌هاي گچ ديوار مي‌شود به گونه‌اي كه ديوار كاملاً صاف و  يكدست شود. علاوه بر اين، هر جنس ديوار براي چسباندن كاغذ ديواري مناسب نيست. به عنوان مثال ديوارهاي گچي نسبت به ديواري‌هاي سيماني يا چوبي پذيرش بهتري براي كاغذ ديواري دارند. كاغذ ديواري كاربرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر در داخل حمام استفاده شود، حتي اگر كاغذ ديواري ضد رطوبت باشد، پس از مدت كوتاهي به دليل رطوبت محيط، چسب زير كاغذ ديواري از بين رفته و خيلي زود خراب مي‌شود. بهتر است از كاغذ ديواري در محيط خشك استفاده كرد. از ديگر نكاتي كه قبل از نصب كاغذ ديواري بايد به آن دقت كرد، ابعاد ديوار است. اگر طول و ارتفاع ديوار كم باشد، بسياري از نقش و نگارهاي كاغذ ديواري بريده مي‌شود و طرح آن به خوبي نشان داده نخواهد شد. طرح كاغذ ديواري‌ها بجز كاغذ ديواري‌هاي پوستري، تكرار شونده است؛ بنابراين بهتر است ديواري انتخاب شود كه فضاي كافي براي تكرار چند بار طرح كاغذ ديواري را داشته باشد. هر چه طرح كاغذ ديواري درشت تر باشد، ديواري كه روي آن نصب مي‌شود نيز بايد بزرگ‌تر باشد.

علاوه بر ديوار و سقف كه كاربري‌هاي معمول كاغذ ديواري است، مي‌توان كاغذ ديواري را در داخل كمد، كتابخانه و روي قاب پنجره نصب كرد.

 

جدا كردن كاغذ ديواري:

يكي از ويژگي‌هاي مثبت كاغذ ديواري نسبت به ساير پوشش‌هاي ديواري قابليت برداشتن آن از روي ديوار است كه به سادگي انجام مي‌شود.

 

آب

آسان‌ترين روش كندن كاغذ ديواري، پاشيدن آب بر روي آن است. آب از درون منفذهاي كاغذ ديواري به چسب پشت آن نفوذ مي‌كند و آن را از بين مي‌برد. با از بين رفتن قدرت چسبندگي چسب پشت كاغذ ديواري، به راحتي مي‌توان كاغذ ديواري را از ديوار جدا كرد. البته كاغذ ديواري‌هايي كه به اين روش به راحتي از ديوار جدا مي‌شوند بايد به اصطلاح قابل جداسازي (Peelable) باشند كه بسياري از كاغذ ديواري‌هاي مدرن اين ويژگي را دارند.

مواد شيميايي

مواد شيميايي مخصوص كندن كاغذ ديواري را مي‌توان از فروشگاه‌هاي رنگ و ابزار فروشي تهيه كرد. براي جدا كردن كاغذ ديواري بايد ابتدا ماده شيميايي را كه معمولاً به صورت پودر است با مقداري آب گرم و سركه مخلوط كرد و سپس محلول بدست  آمده را با استفاده از اسپري بر روي ديوار پاشيد. بعد از آنكه محلول بدست آمده چسب ديوار را در خود حل كرد، لبه‌هاي كاغذ ديواري به راحتي با كمك كاردك يا چاقو كنده مي‌شود.

بخار آب

يكي ديگر از موادي كه براي از بين بردن چسب كاغذ ديواري و جدا كردن كاغذ ديواري از ديوار استفاده مي‌شود، بخار آب است. براي اين منظور از دستگاه بخاركننده چسب كاغذ ديواري استفاده مي‌شود كه با برق كار مي‌كند. اين دستگاه شامل يك مخزن  آب است و با روشن شدن، آب درون آن بخار مي‌شود و مي‌توان با دسته مخزن بخار را بر روي كاغذ ديواري پاشيد. بخار آب چسب پشت كاغذ ديواري را حل مي‌كند و به كاغذ ديواري اجازه مي‌دهد تا به راحتي از ديوار جدا شود. در استفاده از بخار آب بايد دقت كافي به عمل بيايد تا به پوشش خشك ديوار زير كاغذ ديواري آسيبي وارد نشود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.